Ilse Philips

'Hoe ik de sound van Oostende zou omschrijven? Golvend!' - Interview met Friedel Dufait en Marcel Desander

Zij een prille twintiger. Hij de vijfenzestig gepasseerd. Zij een studente journalistiek en kersverse winnares van De Nieuwe Lichting. Hij een voormalige IJslandvaarder en een trotse horeca-uitbater. Toch hebben Friedel Dufait, het gezicht achter BWANA, en Marcel Desander, de gastheer van Hotel Rubens, heel wat gemeenschappelijk. Hun passie voor Oostende, bijvoorbeeld. Én hun invloed op de lokale muziekscene. Daarom vroeg De Grote Post hen om elk een concertavond te cureren.  

“Ik heb het waanzinnig druk”, antwoordt Friedel op de vraag hoe het met haar gaat. “Sinds ik De Nieuwe Lichting won, stromen de aanvragen binnen. Soms voelt het wat onwezenlijk aan. Tijdens de pandemie zat ik nog thuis te jammen. Tot het Oostendse Jongerenmuziekcentrum OHK me vroeg om op te treden tijdens de Bunker Live Sessions. Daarna stond ik op Theater aan Zee, als voorprogramma van Kids With Buns. En plots ging de bal écht aan het rollen.”

Hoewel Friedel verschillende instrumenten hanteert, zal ze dat op het podium voortaan niet meer alleen doen. Ze verzamelde een band rondom zich. Zo kan ze zich beter focussen op het publiek. Ook Marcel is een muzikale duizendpoot. Hij speelde piano, cello en trompet. “Dat ligt intussen achter mij”, bekent hij. “Mijn trompet deed ik onlangs van de hand. Mijn Hammond-orgel ging vorig jaar de deur uit. Daarvan ben ik een week ziek geweest. Maar ik moest er definitief een streep onder trekken. Door tijdsgebrek kwam ik niet meer aan spelen toe.”

Op welke manier is jullie passie voor muziek verweven met Oostende?

Marcel “Van meet af aan. Als klein jongetje volgde ik les aan het Conservatorium in de Romestraat. Francis Maes was er toen directeur. Ook thuis kreeg ik de liefde voor muziek met de paplepel ingegeven. Toch was een professionele carrière als artiest in die tijd niet aan de orde. Als vijftienjarige zat ik al aan boord van een IJslandvaarder en was ik telkens maanden weg van huis. In mijn vrije tijd speelde ik wel verschillende optredens. En ik ben de muziekscene altijd blijven volgen.”

Friedel “Ik zat ook achter de schoolbanken van het Conservatorium. En net zoals bij Marcel, kreeg ik de passie voor muziek door van mijn ouders. Mijn vader, Luk Dufait, is een notoire muziekverzamelaar. Als je bij ons thuis in de toiletkast kijkt, staan daar geen rollen toiletpapier, maar muziekcassettes. Papa is een gigantische Arno-fan. Hij kent ook heel wat lokale artiesten, waaraan hij me graag voorstelt. Zo is Rudy Cloet, de drummer van T.C. Matic, zelfs fan van BWANA. Terwijl hij toch tot een andere generatie dan ikzelf behoort.”

Is er in de Oostendse muziekscene überhaupt sprake van een generatiekloof?

Marcel “Nee. Muziek kent geen leeftijd. Zo zag ik accordeonist en saxofonist Rony Verbiest nog samenspelen met een twintigjarige trompettist, terwijl Rony op dat moment 67 was. Muziek overstijgt zoveel onderlinge verschillen. Dat merk ik in Hotel Rubens ook. Veel van mijn medewerkers zijn door muziek gepassioneerd. Ze ontmoeten hier professionals als Roland Van Campenhout, Mario Vermandel en Yamen Martini, zij komen namelijk vaak over de vloer. Ook Rony Verbiest was hier kind aan huis. Spijtig genoeg is hij in januari overleden. Tijdens mijn concertavond wil ik een eerbetoon aan hem brengen.”

Hoe ervaar jij de Oostendse muziekwereld, Friedel?

Friedel “Oostende investeert veel in jonge muzikanten. Daardoor blijven die hier plakken en ontstaat er een grote verscheidenheid. De sound van Oostende valt dan ook niet te omschrijven. Als ik er toch een woord op moet plakken, zou ik zeggen: ‘golvend’. Denk maar aan de psychedelische muziek van The Nealions of aan de doommetal van Mother: het gaat echt alle kanten uit. Die gelaagdheid wil ik aan mijn concertavond toevoegen. Ik zal verschillende sferen creëren. En op het einde voorzie ik een staaltje harde techno. Daarvan was ik als vijftienjarige een enorme fan, als één van de weinigen. Nu wint dat genre weer aan populariteit.”

Marcel “Ik kijk er enorm naar uit. Friedel zou mijn kleindochter kunnen zijn. Net dat maakt het zo boeiend. Tijdens mijn leven maakte de muziekwereld een waanzinnige technologische evolutie mee. Toch is het au fond nog altijd hetzelfde. Hoe Friedel een instrument bespeelt, ziet er misschien helemaal anders uit dan hoe ik dat deed. Maar hoe ze het bruisende, lokale uitgaansleven beleeft … dat maakte ik als twintigjarige ook mee.”

Friedel Dufait bij de spits af en cureert de eerste concertavond, BWANA Inviteert, op 2 november in De Grote Post. Op 5 juni is Marcel Desander aan de beurt, met Marcel Inviteert. Boek je tickets op onze website!